Rezidencia tanečníka a choreografa Tomáša Janypku mala pôvodne prebiehať v zatvorenej Synagóge – v rámci rezidenčného programu, ktorý umelcom poskytuje možnosť tvoriť aj počas (Umeleckej) karantény. V deň, keď prišiel do Žiliny, oznámila vláda skoršie uvoľnenie opatrení a možnosť otvorenia galérií. V rámci svojej “rezidencie nového hľadania” Tomáš na situáciu zareagoval a preto ho v Synagóge môžete stretnúť najbližšie dva týždne počas otváracích hodín galérie, ktoré bude venovať “performatívnej štúdie tvarov”.
rezidečný projekt – súčasný tanec
4. – 17. 5. 2020
Činnosť, procesy tvarov.
Dotyk s materiálom. Váha. Gravitácia.
Telo falošného tanečníka je dočasná hmota.
Hľadanie dočasného domova.
Obracanie sa do budúcnosti.
“V tomto období tancujem veľmi málo, skôr viac pozorujem a reflektujem, čo sa deje vnútri a okolo mňa. Každý týždeň čítam inšpiratívne texty z newslettru Eggtuition od vizuálnej umelkyne Kataríny Poliačikovej. V jednom z textov sa zamýšľa nad domovom ako nad miestom At the heart of the real, miestom, kde sa stretáva vertikálna línia z horizontálnou líniou. Čítal som to začiatkom februára a odvtedy sa ku tejto téme vraciam častejšie. Počas povinnej izolácie v rodinnom dome som sám seba našiel na mieste, ktoré patrí viac mojej minulosti, sediac na posteli v detskej (modro-bielej) izbe som začal premýšľať nad budúcnosťou toho, čo prichádza. Nič som nevidel. Budúcnosť sa stratila. Zostal zajtrajší deň.
Úvahy o domove presahujú čas, a tento čas, ktorý nastal ponúka hlbšie ponorenie a skúmanie otázok spojených s touto témou. Teším sa, že nasledujúce dva týždne budú priestorom sa nad týmto zamýšľať aj v spolupráci s výtvarnými umelcami Simonou Gottierovou a Jurajom Gáborom.”
Tomáš Janypka (*1989) je tvorca a perfomer vychádzajúci z oblastí fyzického divadla, tanca a súčasnej klaunérie. Študoval Ateliér fyzického divadla na JAMU v Brne (2013-2016) pod vedením francúzskeho učiteľa Pierra Nadauda. Jeho aktivity sú rozmiestnené v niekoľkých slovenských a českých mestách.
Vo svojej tvorbe dokumentuje intímne udalosti človeka. Zaoberá sa tým, ako tieto skúsenosti telesne a emocionálne zdielať v spoločnom priestore s divákom. V diálogu s režisérom Martinom Hodoňom vzniklo sólove predstavenie Nové Sady 2017-2018 ako sonda do časovosti a vzťahu človeka k nej. Počas posledných troch rokov sa zaoberal témou absencie a straty blízkej osoby. V roku 2018 na podklade tejto témy vytvorili spolu s tanečnicou Sabinou Bočkovou performatívny akt Len štyri slová báseň, ktorý nasledujúci rok rozvinuli do autorského celovečerného diela song lines: expedícia 97/18 pozostávajúce zo sóla a duetu.
Spolu s V. Černickým a J. Piktorovou vytvorili autorské predstavenie Ľahká Zem / Effortless Land 2018-2019, ktoré sa zameriava na základné ľudské potreby, ako je hľadanie životnej istoty a neustála túžba po ľudskom kontakte. Trojica tanečníkov a interpretov si vybrala formát predstavenia, v ktorom sa v dialógu s pozvanými hosťami neustále vracajú k spoločnému hľadaniu novej formy predstavenia. (M. Hodoň, J.Viňarský, L.Kašiarová, P.Šavel).
V Brne s Robertou Štěpánkovou organizujú a vytvárajú sériu okamžitých nocí IMMEDIATUS 2018-2020, edícia večerov kde sa spoločne v jednej kompozícií stretnú hudobníci a tanečníci vždy v iných site-specif priestoroch (Lily Kiara, Elia Moretti, Pavel Zlámal, Maya M a Roy Carroll, Ivan Palacký,Tomáš Vtípil, …). Doposiaľ sa podarilo vytvoriť dvanásť úspešných vydaní.
Na festivale KIOSK spoluvytvára Guides Festival – site specific duration performances. Podieľal sa na výskume a tvorbe diela Exposition/The Touch of the Open 2019 s Jarom Viňarským, ktoré sa zameriava na hľadanie “dotykov otvorenia“ a na zjednotenie tela a mysle.
Ako interpret a spolutvorca ďalej spolupracoval aj s Dominique Boivin, Sonjou Pregrad, Danielom Gulkom, Lenkou Flory, Pierre Nadaud, Marie Gourdain a spolkami tYhle, Tantehorse, Orbita a mimoOs. Pod vedením Martina Musilovej je vyškolený ako asistent v disciplíne – Dialóg s vnútorným partnerom. Je spoluzakladateľom ZDRUHESTRANY, medzinárodnej platformy zastrešujúcej fyzických a tanečných tvorcov.