Program pre uši v 2021 pripravujeme v spolupráci so Zoltánom Czakóom a Jakubom Juhásom z DIY vydavateľstva Mappa editions.
Príprava veľkého diela Sphéra vizuálneho umelca Juraja Gábora je dobrodružstvo, ktoré láka aj k premýšľaniu o našom hudobnom programe – ideálny čas na ďalšie nezvyčajné koncertné zážitky. A taktiež stretávanie inšpiratívnych ľudí, pre ktorých je počúvanie rovnako dôležité ako pozeranie… Jakub a Zoltán založili v Lučenci malé vydavateľstvo Mappa editions. Funguje už päť rokov s úlohou vytvárať priestor pre umelcov a umelkyne, najrozmanitejšie zvukové prostredia a prieniky medzi nimi, ktoré by inak ostali nepovšimnuté.: “vydali sme už dvadsaťtri albumov, z toho väčšinu na kazete. Popri tom sme stihli zorganizovať sériu zvukových rezidencií, workshop nahrávania v teréne a niekoľko eventov niekde na pomedzí koncertu, performance, inštalácie, zvukovej prechádzky či zážitkového stretnutia.”
V záplave hudby a jej všelijakých podôb má otázka čomu dávajú prednosť veľmi blízko k nezmyslu. Obaja sú totiž zástancami čo najotvorenejšieho prístupu k sluchovej skúsenosti: “Hudobné žánre nás veľmi nezaujímajú. Orientujeme sa skôr na samotný zvuk, či dokáže reflektovať žitú realitu alebo voči nej vytvárať rozmanité utopické svety, ktoré sú zárukou nevšedných dobrodružstiev. Môže to byť špekulovanie o zabudnutom zvukovom prostredí gemerských kostolíkov, tancovanie na hudbu fiktívnych močiarnych kmeňov, načúvanie osobným trápeniam zo zakarpatskej periférie alebo odkrývanie sveta prostredníctvom hyperrealistickej zvukovej ekológie.”
Prizvali sme Jakuba a Zoltána k spoločnému hútaniu a plánujeme pre vás, priatelia, množstvo hudobno-zvukových prekvapení, pri ktorých sa budeme počas nasledujúceho roka stretávať: “Snažíme sa vypočuť čo najviac hlasov – organických, rovnako ako anorganických. Pripravujeme niekoľko zvukových situácií, ktoré vytvárame špeciálne pre Novú synagógu v spolupráci s Jurajom Gáborom, Kamilom Mihalovom a tímom Truc sphèrique. Chceme ju zabývať, prebudiť, ozvučiť, rozrezonovať, zaľudniť či nakoniec zatopiť jej priestor. “Vypočujeme” si jej sálu v rôznych kontextoch. Tak ako mohla byť miestom celoplošného testovania, tak môže byť budúci rok kutilským ateliérom, podmorským batyskafom, obrovským hudobným nástrojom alebo zmenšeninou nášho vnútorného ucha.”
“Rozmýšľal som o tom univerzálnom názve. Mne tam vždy naskakuje slovo Ozvuk. Ozvuk z viacerých dôvodov. To slovo reprezentuje prítomnosť dvoch. Niekoho/niečo (napr. človek), kto vydáva zvuk a niekoho/niečo (Sphéra/priestor), kto ho odráža. V tom slove je prítomnosť Sphéry a aj človeka, ktorý do nej intervenuje. Bez nej alebo samotného priestoru by mohol byť zvuk, ale nemal by ho kto odraziť. Zvukový prejav je teda akoby prejavom samotnej Sphéry. Sphéra ho formuje. Socialistickým jazykom (jazykom Trate mládeže) by to znelo nejako takto: Sphéra ozvučuje nás, my ozvučujeme Sphéru. Mohli by sme použiť slovo ozvena, ale to je dosť nuda, plus, pre mňa to má také ľudovkárske (spevokolové) konotácie. Mohli by sme použiť slovo echo, ale to má vo svojom názve 20% svetových hudobných festivalov. Ozvuk môžeme použiť tiež vo význame – myšlienkový ohlas, vplyv, účinok, čo mi príde rovnako dôležité. Jednoducho to nie je zvuk, ktorý vydáva človek. Skôr zvuk, ktorý odráža samotná Sphéra. Takýto zvuk bude vždy zmenený Sphérou, zmenený jej architektúrou. Dalo by sa povedať jej neľudskou kreativitou, ale to už špekulujem a zahrávam sa s ezoterikou,” dopĺňa debatu k názvu série rezidencií a akcií Juraj Gábor.
O programových detailoch vám dáme včas vedieť. Už teraz sa tešíme!