Strach.
Pôvod štátu
Fear.
The Origin of the State
Kurátori / Curators:
Fedor Blaščák (SK), Christian Kobald (AT)
Umelci / Artists:
Denisa Lehocká (SK), Constant Dullaart (NL), Martin Kollár (SK), Andrey Kuzkin (RU), Zbyňek Baladrán (CZ), Boris Ondreička (SK), Nikita Kadan (UA), Vladislav Shapovalov (RU), Juraj Sukop (SK), Dani Gal (IL), Ágnes Eperjesi (HU), Michal Moravčík (SK), Igor&Ivan Buharov (HU), Rokko Juhász (SK,HU), Ján Gašparovič (SK), Tomáš Svoboda (CZ), Sergey Shabonin (BY)
Štát pochádza zo strachu,
ktorý nás neparalyzuje, ale ženie vpred
smerom k šľachetnosti, priateľstvám
a zmyslu pre humor.
The state originates in fear
which does not paralyse us,
but drives us forward towards virtuosness,
friendships and sense of humour.
Strach uzatvára vzťah človeka k jeho vlastnému strachu do seba.
Uroboros je symbol hada, čo požiera svoj vlastný chvost.
Vedomosť o tom, prečo sa bojíme, môže viesť k uvedomeniu si vlastnej slabosti.
Ľahko sa môže stať, že ten najslabší zabije a zničí aj toho najsilnejšieho.
Keď si v legende Dávid vyzliekol pancierovú zbroj a povedal, že pôjde bojovať bez nej, tak vedel, že spoľahnúť sa na vlastné sily je vlastne schopnosťou domyslieť si, že ten druhý je od prírody silnejší.
Ale keď si v 20. storočí jedno týrané dieťa v dospelosti povedalo, že dobyje Európu, tak vychádzalo z istoty o svojom vlastnom osude, ktorá skončila zničením vlastného štátu, lebo nevedelo, že spoľahnúť sa na vlastné sily neznamená vysmievať sa slabosti druhého. Poslušnosť dieťaťa založená výlučne na strachu sa stala princípom jeho despotickej vlády, ktorá zabila a zničila milióny.
Každý bol raz niekoho dieťaťom, niekoho, kto ho miloval a vedel, prečo sa oň bojí a preto ho aj mal naučiť schopnosti povzniesť sa nad seba samého – lebo keď je dieťa ešte dieťaťom, tak nevie, že je dieťa.
Odpor spolu s presvedčením o ublížení je STRACH.
To isté s nádejou na odvrátenie ublíženia vďaka vzdoru je ODVAHA.
Schopnosti povzniesť sa nad seba samého – ušľachtilosti, priateľstvám a zmyslu pre humor – sa učíme s odporom ku strachu, ktorý paralyzuje, a zo vzdoru, ktorý nás ženie vpred.
“Láskavosť bohov,
posadených na vznešenej lavici kormidelníka,
sa prejavuje strachom a násilím.”
(Aischylos, Oresteia)
Fear closes the relationship with the human’s own fear to itself.
Uroboros is a symbol of a serpent eating its own tail.
Knowing why we experience fear may lead to realising our own weakness.
It may easily happen that the weakest individual kills and destroys the strongest one.
When David from the legend took off his armour and said he would rather go into battle without it, he had known that relying on one’s own powers means being able to understand that the other one possesses more power by nature.
Yet when a certain maltreated child in the 20th century took a decision to defeat Europe in adulthood, he drew his conclusion from the security about his own destiny which caused the destruction of his own state, as he did not know that relying on one’s own powers does not mean mocking the weakness of the other one. Obedience of a child based solely on fear became the principle of his despotic rule which led to killing and perishing of millions.
Each of us was once a child of someone who loved us and knew why they care about our safety and was therefore bound to teach us the ability to rise above oneself – for when children are children, they are not aware of being children.
Defiance together with being convinced about harming is FEAR.
The same with a hope to avert the harm thanks to resistance is BRAVERY.
We learn the ability to rise above ourselves (virtuosness, friendships and sense of humour) by defying the fear which paralyses us and with resistance which drives us forward.
“Favours come to us from gods
seated on their solemn thrones
— manifested as fear and violence. .
(Aeschylus, Oresteia)
Constant Dullaart
Balkonizmus, balkonizácia nie balkanizácia / Balconism, balconisation not balkanisation
2015, Zvuk, súbor aiff / Mixdown, aiff file, 6’36”
Courtesy of CarrollFletcher, London
Dani Gal (IL)
Archív historických nahrávok / Historical Record Archive
Sound performance, live
3. 10. 2015, 19.00 – 20.00
Nikita Kadan
Plány prachu / Plans of dust
2014, svetelné boxy, kresba prachom / lightboxes, dust drawing – produced by Flacc, Genk Belgium, courtesy galerie Transit, Mechelen Belgium
Michal Moravčík
Podozrivá rekonštrukcia / Suspicous repair
2004, Akcia / Action Fashion District NYC, Foto: Igor Eškinja
otvorenie výstavy vo štvrtok 24. 9. 2015, 18.00
výstava potrvá do 28. 10. 2015, otvorená v pracovné dni 12.00 – 18.00
(mimo týchto časov, volajte tel. 0907137145)
komentované prehliadky výstavy s kurátorom Fedorom Blaščákom:
sobota 3. 10., utorok 13. 10., pondelok 26. 10. 2015, vždy o 17.00
ďalšie sprievodné akcie počas výstavy:
piatok 25. 9. 2015, 19.00, Cluster Ensemble: Philip Glass – Music with Changing Parts
sobota 3. 10. 2015, 18.00, Dani Gal (IL): DJ mix z Archívu historických nahrávok
pondelok 26. 10. 2015, 18.00, Made in Czechoslovakia, prednáška a spoločná večera
(keďže je súčasťou večera, účasť potvrďte vopred emailom na info@novasynagoga.sk)
Partneri projektu / Partners of the project:
Zamek Cieszyn / The Castle Cieszyn (PL)
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület / The Studio of Young Artists ́ Association (HU)
DOX PRAGUE (CZ)