Medzinárodný festival animácie Fest Anča, Game Days a Slovenské centrum dizajnu prinášajú prvú výstavu zo zbierky slovenských videohier.
výstava, prístavba bývalých kancelárií Tatrafilmu
30. júna – 1. júla 2017 v rámci Fest Anča 2017
Pamätáte si ešte počítače, ktoré sa pripájali k televízoru? Všetky programy sme do nich prepisovali riadok po riadku manuálne z časopisov alebo sme ich nahrávali pomocou magnetofónových kaziet. Celým bytom sa ozývali podivné zvuky. Našťastie neskôr prišli diskety. Počas Fest Anča Game Days sa vrátime v čase. Počas prvej výstavy zo zbierky slovenských hier Piráti a pionieri si budete môcť zahrať hry, na aké sa už zabudlo.
„Na výstave Piráti a pionieri uvidíte hry, ktoré predstavujú viaceré tendencie herného vývoja na Slovensku v období rokov 1987 až 1993,“ prezradil kurátor výstavy Maroš Brojo. „Na pôvodných počítačoch Didaktik od spoločnosti Didaktik Skalica si budete môcť vyskúšať diela významných tvorcov, ktorých softvér kvalitatívne a obsahovo prevyšoval náš vtedajší priemer. Napríklad hru Šachotin. Odohráva vo Vietname, kde hrdinský major Šachotin musí zlikvidovať dobre známeho amerického hrdinu Ramba. Zaujímavé je, že ju vytvorili vtedy ešte stredoškolskí študenti Stanislav Hrda, Juraj a Michal Hlaváčovci, Martin Sústrik a Palo Čejka. Uťahovali si v nej zo socialistického režimu a zároveň reflektovali stav spoločnosti, ktorá bola ešte stále kontrolovaná vtedajšou ideológiou, no rovnako na ňu už výrazne vplývala aj západná kultúra.“
Ďalšou zaujímavou hrou je Dokonalá vražda Ľudovíta Vitteka, zakladateľa prvej distribučnej spoločnosti hier na Slovensku s menom Ultrasoft. Ako vysvetľuje Maroš Brojo: „Výnimočnosť Vittekovej textovej adventúry nespočíva iba v jeho neskoršej podnikateľskej činnosti, ale i v tom,že sa jedná o dosť kontroverzný a prepracovaný simulátor plánovania úspešnej vraždy, kde sa hráč neprevteľuje do konkrétnej fiktívnej postavy, ale môže hrať pod svojim menom sám za seba.“
V hre Kliatba noci budete blúdiť zámkom, vyhýbať sa kostlivcom alebo černokňažníkom a zbierať predmety určené na prípravu elixíru na prebudenie spiacej princeznej. Svojím grafickým spracovaním predstavovala hra Radoslava Marušu jeden z najkvalitnejších domácich titulov v dobe svojho vydania.
Mnohí tvorcovia sa inšpirovali dobre známymi hrami nie len v zahraničí, ale prakticky v každej krajine. Napríklad Arkarum Rudolfa Priečinského alebo Komando II, ktorá vznikla ako nelicencované a neoficiálne pokračovanie dobre známej a obľúbenej zahraničnej hry Komando.
Kurátor: Maroš Brojo
Organizátori: Slovenské múzeum dizajnu, Slovenské centrum dizajnu, Medzinárodný festival animácie Fest Anča
Grafický dizajn: Michaela Čulíková
Viac o výstave v tlačovej správe: http://www.scd.sk/
Viac o programe festivalu Fest Anča: www.festanca.sk