Nie často vznikne nová opera s orchestrom a zborom a už vôbec nie často sa 70-členný tím podarí dať dokopy o pol roka na reprízy. Teraz sa to podarilo a to je samo o sebe dôvodom na malú oslavu. Nenechajte si ujsť ďalšie uvedenia prvého hudobno-scénického spracovania Sofoklovej Antigony na Slovensku.
reprízy súčasnej opery pre hlasy, orchester a kolieskové korčule
pondelok 9., utorok 10. a streda 11. 9. 2019, vždy o 20.00
vstupné 9,00 € / 5,00 € (študenti, seniori) v predpredaji na tootoot.fm alebo v kníhkupectve Artforum alebo na mieste pol hodinu pred predstavením
Pôvodná opera Anti-Goné slovenského skladateľa Viliama Gräffingera vznikla v Novej synagóge v marci 2019 ako dielo veľkého kolektívu autorov a interpretov z rôznych miest motivovaných oprávnenou obavou z neutíchajúceho znásilňovania zásad spravodlivosti. Popri sólistoch a profesionálnych hudobníkoch sa na ňom podieľajú tiež študenti slovenských konzervatórií. Pozývame na angažované zobrazenie spoločenskej moci v príkrom rozpore s osobnou morálkou.
Režiséra a spoluautora libreta Petra Maťa na predlohe rozsiahlej tragédie zaujíma najmä konflikt dvoch postáv, Antigony ako predstaviteľky morálky a slobodnej voľby a Kreóna ako predstaviteľa zákona a štátnej moci. Týmto výrazným zúžením príbehu umožňujú vyniknúť sile pôvodnej hudby, a to v špičkovej interpretácii v akustických podmienkach Novej synagógy. Výsledkom je prístupný hodinový citlivo inscenovaný koncert v štyroch obrazoch, na ktorom sa nestihnete nudiť.
Hudba: Viliam Gräffinger
Libreto: Peter Maťo, Viliam Gräffinger
Dramaturgia, réžia: Peter Maťo
Hudobné naštudovanie: Jozef Chabroň
Dirigenti: Jozef Chabroň, Štefan Sedlický
Korepetítor: Miloš Biháry
Scénografia: Marek Hollý
Kostýmová výtvarníčka, rekvizity, masky: Dáša Veselovská
Audiovizuálne médiá: Pavol Soukal
Svetelný dizajn: Ints Plavnieks
Fotograf: Ctibor Bachratý
Osoby a obsadenie:
Antigona: Glória Nováková
Kreón: Ján Galla
Haimón: Matej Kočkovský
Teiresias: Serhii Truntaev
Občania: Miešaný komorný zbor Konzervatória Žilina
Chlapci na korčuliach: Jakub Slovák (pohybová spolupráca), Dávid Dubjel, Matej Lehotský
Produkcia: KOLLEKTIV s podporou Fondu na podporu umenia, reprízy podporili SOZA, Žilinský samosprávny kraj a Mesto Žilina.
Viliam Gräffinger (1980) v rokoch 1998-2003 študoval na Konzervatóriu v Bratislave, klavír u Brigity Starostovej a kompozíciu u Petra Martinčeka. V roku 2008 ukončil VŠMU – hru na klavíri u Daniela Buranovského a kompozíciu u Vladimíra Bokesa. Ako klavirista a skladateľ spolupracoval s významnými slovenskými telesami a interpretmi, ako sú Slovenský filharmonický zbor, Slovenské dychové kvinteto, kvinteto Una anima, Moyzesovo kvarteto, komorný orchester Zoe, dirigentami Ewald Danel, Konstantin Ilievsky, Jozef Chabroň, Kaspar Zehnder a sólistami Daniel Janikovič, Eva Šušková, Ladislav Fančovič, Erik Rothenstein, Milan Paľa. Spolupracoval aj s hviezdou švajčiarskej populárnej hudby Jamesom Gruntzom. Vystúpil na festivaloch Orfeus, Trenčianska hudobná jeseň, Senecké leto, Nedeľné matiné, Prehliadka mladých skladateľov, Nová slovenská hudba, Afyon klasik müzik festivali v Turecku, Klangantrisch vo Švajčiarsku, koncert v Dietrich Bonhoeferhaus v Stuttgarte a i. Jeho hudba znela okrem Slovenska aj v Rakúsku, Maďarsku, Českej republike a Švajčiarsku. Niekoľkokrát bol členom medzinárodnej poroty v interpretačnej súťaži zo slovenskej tvorby, hudobne spolupracoval so Slovenským rozhlasom, Slovenskou filharmóniou, Slovenskou národnou galériou. Na ZUŠ J. Kresánka viedol orchester filmovej hudby. Autorsky spolupracoval na CD dua Lento ad astra. V rokoch 2017 bolo spoločnosťou KOLLEKTIV, s. r. o. úspešne realizované prvé uvedenie hudobno-dramatického diela podľa Shakespearových Sonetov s názvom Sonety 2016 v réžii Petra Maťa, ktorého derniéra bola súčasťou medzinárodného hudobného festivalu Melos-Étos v novembri 2017. V roku 2018 Gräffnger skomponoval scénickú hudbu k performatívnemu projektu prvého uvedenia pôvodnej hry Petra Lomnického PamiatKAR v produkcii KOLLEKTIV.
Peter Maťo (1961) je herec, režisér a divadelný kritik. Študoval herectvo na Štátnom konzervatóriu v Prahe a potom divadelnú vedu a kritiku na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V rokoch 1982 – 1990 bol hercom v súbore Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, kde stvárnil desiatky dramatických postáv. Okrem toho účinkoval aj vo viacerých filmoch, napr. Citová výchova jednej Dáše (1980), Jeden krok od raja (televízna inscenácia 1981), Tisícročná včela (1983) a iné. Pracoval aj ako asistent choreografa v divadle Laterna magika v Prahe a ako režisér pôsobil v Mestskom divadle Ústí nad Labem. V rokoch 2003 – 2007 bol tajomníkom Správy baletu v Slovenskom národnom divadle v Bratislave. Ako režisér sa podpísal pod viaceré operné inscenácie, napr. Iľja Zeljenka – Bátoryčka v Štátnej opere Banská Bystrica (prvé uvedenie 1996); v Ústí nad Labem režíroval tri opery Giuseppe Verdiho: Maškarný bál (spoločná réžia s Ondrejom Šothom 1996), Rigoletto (1997), La traviata (1998); v Štátnom divadle v Košiciach režíroval Eugena Onegina od P. I. Čajkovského (2000). Po úspešných premiérach v SĽUK-u Chorea slovaca (2010) a Krížom‐krážom (2012) nadviazal na libretistickú, dramaturgickú a režijnú prácu. Ako režisér na voľnej nohe sa venuje činohre, pohybovému a hudobnému divadlu aj performanciám tanečného typu. Z posledných realizovaných projektov treba spomenúť prvé uvedenie jednoaktovky Terézie Vansovej V salóne speváčky (2014), takisto prvé uvedenie hry Emancipácia Jozefa Hollého (2015) a inscenáciu Sonety 2016 podľa rovnomennej básnickej zbierky Williama Shakespeara (2017) na pôvodnú hudbu Viliama Gräffngera, s ktorým spolupracoval aj pri inscenácii PamiatKAR, ktorá je prvým uvedením pôvodnej slovenskej hry Petra Lomnického v divadle SĽUK (2018). Je dramaturgom Liptovského divadla tanca (LDT). Predstavuje v ňom autorské projekty slovenských choreografov, hudobných skladateľov, výtvarníkov, študentov tanečných konzervatórií atď. Poslednou inscenáciou LDT, bolo prvé uvedenie tanečnej inscenácie Gräffinger – Dedinský – Piovarči: Rozprávky… (2018), podľa klasického baletu Oskara Nedbala Z pohádky do pohádky. V septembri 2015 vyšiel narodeninový mini portrét baletnej majsterky a choreografky Marileny Halászovej. V súčasnosti spolupracuje s kolektívom autorov na pripravovanej encyklopédii Dejiny slovenského divadla II. a režijne pripravuje uvedenie pôvodnej hry Eugena Gindla Prípad B.
Ďalšie fotografie z marcovej premiéry nájdete v obsiahlom fotoreporte na www.flickr.com/novasynagoga.
Celý bulletin k opere ANTI – GONÉ na stiahnutie vo formáte pdf.
Glória Nováková (Antigona)
Serhii Truntaev, Ján Galla, Jozef Chabroň, Peter Maťo, Matej Kočkovský
Viliam Gräffinger
Peter Maťo